Bienvenidos a aprender español! Alla är hjärtligt välkomna!

Här hittar du stödmaterial som kan hjälpa dig att lära dig spanska. Tveka inte, öva genom att spela, lyssna, läsa, tala och skriva. Fundera på hur du bäst brukar lära dig språk.

Välkomna att plugga spanska!

tisdag, februari 07, 2012

En el resturante

·         ¡Oiga por favor!                                          Hallå! (Till kyparn!)
      ¿Qué desean?                                             Vad önskar ni?    
·         De primero me gustaría…                            Till förrätt skulle jag vilja ha…            
·         De segundo quisiera…                                 Till huvudrätt skulle jag vilja ha…
·         De postre prefiero…                                    Till efterrätt föredrar jag…
·         Para empezar…                                          Till att börja med…                 
·         Para terminar…                                          Till / som avslutning
·         Para Beber /de beber quiero…                      Att dricka      
·         Para mí…                                                   Jag för min del…
·         ¿Qué recomienda usted?                              Vad rekommenderar ni?
·         Tenga / Aquí tiene                                       Var så god!
·         ¡Qué aproveche! / ¡Buen provecho!                Smaklig måltid
·         ¿Me trae otro vaso con agua, por favor?         Kan ni ge mig ett glas vatten till?
·         ¿Me trae otra cerveza, por favor?                  Kan ni ge mig en öl till?
·         Pásame la sal/ ensalada, ¡por favor!              Skicka mig saltet / salladen, tack!
·         ¡Qué rico!                                                    Vad gott!
·         ¿Qué tal está el pollo?                                   Hur smakar kycklingen?
·         ¡Estoy  lleno/a!                                             Jag är mätt. (lleno: kille)   
¡La cuenta por favor!                                    Notan, Tack!  
Öva:
http://glosor.eu/matcha-orden/en-el-resturante.1523023.html 
http://glosor.eu/tipspromenad/en-el-resturante.1523023.html